Dla szkół
Wykłady z ciekawej chemii
CYKL WYKŁADÓW Z CIEKAWEJ CHEMII ORGANIZOWANY PRZEZ WYDZIAŁ CHEMII UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO W ROKU AKADEMICKIM 2024/2025
Lubisz chemię już od dawna, a może dopiero zaczynasz się nią interesować?
Planujesz zdać maturę z chemii i zastanawiasz się czy wybrać ten kierunek studiów?
Jeśli chociaż na jedno pytanie odpowiedziałeś tak, to te wykłady są specjalnie dla Ciebie.
Każdy z wykładów prowadzony jest przez naukowców i dydaktyków pracujących na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego i poświęcony został innemu tematowi obejmującemu dziedzinę nauk chemicznych.
Wykłady są bezpłatne i dedykowane uczniom szkół ponadpodstawowych. Odbywają się raz w miesiącu w czwartki o godzinie 16.00 w Auli im. Wojciecha Świętosławskiego w gmachu Wydziału Chemii UW, na ul. Pasteura 1 w Warszawie. Zajęcia trwają 60 minut.
Szczegółowy harmonogram poniżej.
Czekamy na zgłoszenia indywidualne oraz grupowe.
Zapisz się już dziś!
Kontakt do koordynatorki projektu dr Katarzyny Kińskiej:
Data | Wykładowca | Temat |
dr hab. Wiktor Lewandowski, prof. ucz. | Niewidzialne drobiny, które zmieniają świat – chemiczne spojrzenie na testy na COVID i nowoczesne telewizory | |
dr Emilia Stelmach | Diagnostyka Point-of-care (POCT) – badania w miejscu opieki nad pacjentem | |
prof. dr hab. Beata Krasnodębska-Ostręga | Lepsze znane zło … ocena rzeczywistego skażenia środowiska | |
27.02.2025 | dr Joanna Jankowska | Wyprawa do nano-świata: maszyny molekularne w akcji |
20.03.2025 | dr hab. Agnieszka Dąbrowska | Kto zamieszka na tworzywach sztucznych? Wycieczka na Plastisferę |
24.04.2025 | prof. dr hab. Robert Szoszkiewicz | Fizykochemia wybranych reakcji na powierzchniach materiałów dwuwymiarowych |
Wyprawa do nano-świata: maszyny molekularne w akcji
dr Joanna Jankowska
Maszyny molekularne to niezwykle małe, funkcjonalne struktury zbudowane z cząsteczek chemicznych, które potrafią wykonywać określone ruchy i zadania, podobnie jak mechaniczne maszyny w świecie makroskopowym, ale na poziomie pojedynczych molekuł. Działają dzięki reakcjom chemicznym, światłu lub innym bodźcom i mogą być wykorzystywane m.in. do transportowania leków w organizmie, budowania nanostruktur czy przechowywania informacji. W trakcie tego wykładu opowiem krótko (i) o historii maszyn molekularnych, (ii) o tym, co możemy z ich pomocą osiągnąć dzisiaj oraz (iii) nad czym obecnie pracują naukowcy zajmujący się tą dziedziną.
Lepsze znane zło … ocena rzeczywistego skażenia środowiska
prof. dr hab. Beata Krasnodębska-Ostręga
Wykład porusza zagadnienia związane z analizą stanu skażenia wody, gleby, czy roślin (biotyczne i abiotyczne elementy ekosystemów) nie tylko z perspektywy analizy całkowitej zawartości substancji (po mineralizacji) o cechach ksenobiotyków, pierwiastków i związków uznanych za toksyczne, czy ważnych nutrientów. Omówione zostaną podstawowe pojęcia powiązane z analizą specjacyjną (badaniem form fizyko-chemicznych ksenobiotyku bez chemicznej ingerencji w próbkę), tj. specjacja chemiczna i fizyczna oraz frakcjonowanie. Wskaże przyczyny toksyczności substancji w powiązaniu z ich budową (izomerią), czy stopniem utlenienia jonu centralnego. Wskazane zostanie miejsce chemii w oszacowywaniu mobilności i biodostępności analitów, ocenie bioakumulacji ksenobiotyków i zastosowania fitoremediacji, oraz w analizie retrospektywnej (nowoczesny monitoring). Prezentowane będą dane własne uzyskane po wieloletnich badaniach związanych z analityką środowiska prowadzonych w grupie badawczej kierowanej przez Profesor Krasnodębską-Ostręgę.
Diagnostyka Point-of-care (POCT) – badania w miejscu opieki nad pacjentem
dr Emilia Stelmach
Testy antygenowe do wykrywania wirusa SARS-CoV-2, testy ciążowe, czy te wykrywające białko C-reaktywne (CRP) to tylko niektóre przykłady dostępnych komercyjnie testów do szybkiego monitorowania stanu zdrowia w warunkach domowych, które zna większość z Nas. Jakie są aktualne trendy badawcze w tej tematyce? Czy wyobrażaliście sobie czujnik w postaci tatuażu, inteligentnego bandażu lub w formie soczewek kontaktowych? Czy to tylko abstrakcja rodem z filmów science-fiction czy realne problemy badawcze? Na te i inne pytania odpowiem podczas wykładu.
Rys. 1. Przykłady inteligentnych czujników.
[1] Analyst 138 (2013) 123–128
[2] Electroanalysis 26 (2014) 1345–1353
[3] Sensors and Actuators B 162 (2012) 128–134
Niewidzialne drobiny, które zmieniają świat – chemiczne spojrzenie na testy na COVID i nowoczesne telewizory
dr hab. Wiktor Lewandowski, prof. ucz.
Nanotechnologia, czyli nauka o materiałach i strukturach w bardzo małej skali, podobnej do białek czy wirusów. Pomimo tego, że gołym okiem nie zobaczymy nanomateriałów, to nanotechnologia otwiera przed nami nowe horyzonty, a materiały te mogą zrewolucjonizować wiele dziedzin życia. Już dziś nanotechnologiczne produkty są obecne na rynku. Na przykład szybkie testy biologiczne, które zwiększyły nasze możliwości diagnostyczne. Umiejętność produkcji niektórych typów nanomateriałów została nagrodzona w 2023 roku Nagrodą Nobla.
Jednak czy naprawdę rozumiemy pełen potencjał nanotechnologii? Jak my, chemicy, potrafimy takie struktury uzyskiwać, kontrolując kształt budowanych struktur? Jak są uzyskiwane i jak działają testy biologiczne, które niemal każdy z nas zna? Na te pytania odpowiem z perspektywy chemika w trakcie wykładu!
Laboratorium z chemii organicznej
Laboratorium z chemii organicznej (wybrane reakcje charakterystyczne związków zawierających określone grupy funkcyjne, m.in. grupę hydroksylową, karbonylową, aminową czy karboksylową).
Tematyka:
- zapoznanie się z chemicznymi metodami identyfikacji związków organicznych,
- przeprowadzenie wybranych reakcji charakterystycznych związków zawierających określone grupy funkcyjne,
- przeprowadzenie identyfikacji nieznanego związku organicznego,
- doskonalenie umiejętności poprawnego opisu obserwacji i wyciągania wniosków.
Zajęcia są dedykowane uczniom klas III-IV szkół ponadpodstawowych.
Maksymalna liczebność grupy to 28 osób.
Informacje oraz zasady uczestnictwa znajdują się na stronie www Uniwersytetu Otwartego Uniwersytetu Warszawskiego.
Laboratorium z chemii nieorganicznej
Laboratorium z chemii nieorganicznej (wybrane reakcje charakterystyczne dla pierwiastków bloku s, p oraz d układu okresowego).
Tematyka:
- samodzielne wykonanie, na podstawie otrzymanych instrukcji, wybranych reakcji charakterystycznych dla pierwiastków bloku s, p oraz d układu okresowego,
- otrzymanie związków kompleksowych,
- porównanie rozpuszczalności wybranych związków chemicznych,
- możliwość zbadania pH substancji z życia codziennego np. sok z cytryny, coca-cola,
- nauka zapisywania obserwacji i równań reakcji chemicznych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Zajęcia są dedykowane uczniom klas II-IV szkół ponadpodstawowych.
Maksymalna liczebność grupy to 28 osób.
Informacje oraz zasady uczestnictwa znajdują się na stronie www Uniwersytetu Otwartego Uniwersytetu Warszawskiego.
Laboratorium z chemii dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zajęcia odbywają się w laboratorium Dydaktyki Chemii i są dedykowane uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym uczniowie niewidomi i nieneurotypowi).
Odbywają się one w semestrze letnim.
Ich tematyka i termin (wybrane środy w godz. 10.00-11.00) ustalane są indywidualnie.
Maksymalna liczebność grupy to 12 osób.
Przed zajęciami odbywa się rozmowa nauczyciela z koordynatorem zajęć w celu ustalenia szczegółów wizyty uczniów na Wydziale Chemii UW.
Kontakt: dr hab. Maciej Chotkowski, prof. ucz. (mchotk@chem.uw.edu.pl)
Kontakt
Jeśli chcesz odwiedzić Wydział albo zaprosić nas do swojej szkoły napisz na adres: komunikacja@chem.uw.edu.pl
Chętnie opowiemy o Wydziale, przedstawimy ofertę dydaktyczną i pomożemy zrozumieć proces rekrutacji na studia.
Powyżej przedstawiamy informacje o bieżących wydarzeniach dedykowanych młodzieży szkolnej.
Serdecznie zapraszamy!