Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Dla szkół

Zapraszamy na wykłady z ciekawej chemii dla uczniów szkół średnich

W roku akademickim 2024/2025 spotkania będą odbywały się w wybrane czwartki w godzinach 16.00-17.00 w Auli Wydziału Chemii UW zgodnie z poniższym harmonogramem.

Kontakt: dr Katarzyna Kińska (kkinska@chem.uw.edu.pl)

 

Data Wykładowca Temat
28.11.2024 dr hab. Wiktor Lewandowski, prof. ucz. Niewidzialne drobiny, które zmieniają świat – chemiczne spojrzenie na testy na COVID i nowoczesne telewizory
19.12.2024 dr Emilia Stelmach Diagnostyka Point-of-care (POCT) – badania w miejscu opieki nad pacjentem
23.01.2025 prof. dr hab. Beata Krasnodębska-Ostręga Lepsze znane zło … ocena rzeczywistego skażenia środowiska
27.02.2025 dr Joanna Jankowska Wyprawa do nano-świata: maszyny molekularne w akcji
20.03.2025 dr hab. Agnieszka Dąbrowska Kto zamieszka na tworzywach sztucznych? Wycieczka na Plastisferę
24.04.2025 prof. dr hab. Robert Szoszkiewicz Fizykochemia wybranych reakcji na powierzchniach materiałów dwuwymiarowych

Diagnostyka Point-of-care (POCT) – badania w miejscu opieki nad pacjentem
dr Emilia Stelmach

Testy antygenowe do wykrywania wirusa SARS-CoV-2, testy ciążowe, czy te wykrywające białko C-reaktywne (CRP) to tylko niektóre przykłady dostępnych komercyjnie testów do szybkiego monitorowania stanu zdrowia w warunkach domowych, które zna większość z Nas. Jakie są aktualne trendy badawcze w tej tematyce? Czy wyobrażaliście sobie czujnik w postaci tatuażu, inteligentnego bandażu lub w formie soczewek kontaktowych? Czy to tylko abstrakcja rodem z filmów science-fiction czy realne problemy badawcze? Na te i inne pytania odpowiem podczas wykładu.

Rys. 1. Przykłady inteligentnych czujników.

[1] Analyst 138 (2013) 123–128
[2] Electroanalysis 26 (2014) 1345–1353
[3] Sensors and Actuators B 162 (2012) 128–134


Niewidzialne drobiny, które zmieniają świat – chemiczne spojrzenie na testy na COVID i nowoczesne telewizory
dr hab. Wiktor Lewandowski, prof. ucz.

Nanotechnologia, czyli nauka o materiałach i strukturach w bardzo małej skali, podobnej do białek czy wirusów. Pomimo tego, że gołym okiem nie zobaczymy nanomateriałów, to nanotechnologia otwiera przed nami nowe horyzonty, a materiały te mogą zrewolucjonizować wiele dziedzin życia. Już dziś nanotechnologiczne produkty są obecne na rynku. Na przykład szybkie testy biologiczne, które zwiększyły nasze możliwości diagnostyczne. Umiejętność produkcji niektórych typów nanomateriałów została nagrodzona w 2023 roku Nagrodą Nobla.

Jednak czy naprawdę rozumiemy pełen potencjał nanotechnologii? Jak my, chemicy, potrafimy takie struktury uzyskiwać, kontrolując kształt budowanych struktur? Jak są uzyskiwane i jak działają testy biologiczne, które niemal każdy z nas zna? Na te pytania odpowiem z perspektywy chemika w trakcie wykładu!

Laboratorium z chemii organicznej (wybrane reakcje charakterystyczne związków zawierających określone grupy funkcyjne, m.in. grupę hydroksylową, karbonylową, aminową czy karboksylową).

Tematyka:

  • zapoznanie się z chemicznymi metodami identyfikacji związków organicznych,
  • przeprowadzenie wybranych reakcji charakterystycznych związków zawierających określone grupy funkcyjne,
  • przeprowadzenie identyfikacji nieznanego związku organicznego,
  • doskonalenie umiejętności poprawnego opisu obserwacji i wyciągania wniosków.

Zajęcia są dedykowane uczniom klas III-IV szkół ponadpodstawowych.

Maksymalna liczebność grupy to 28 osób.

Informacje oraz zasady uczestnictwa znajdują się na stronie www Uniwersytetu Otwartego Uniwersytetu Warszawskiego.

Laboratorium z chemii nieorganicznej (wybrane reakcje charakterystyczne dla pierwiastków bloku s, p oraz d układu okresowego).

Tematyka:

  • samodzielne wykonanie, na podstawie otrzymanych instrukcji, wybranych reakcji charakterystycznych dla pierwiastków bloku s, p oraz d układu okresowego,
  • otrzymanie związków kompleksowych,
  • porównanie rozpuszczalności wybranych związków chemicznych,
  • możliwość zbadania pH substancji z życia codziennego np. sok z cytryny, coca-cola,
  • nauka zapisywania obserwacji i równań reakcji chemicznych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

Zajęcia są dedykowane uczniom klas II-IV szkół ponadpodstawowych.

Maksymalna liczebność grupy to 28 osób.

Informacje oraz zasady uczestnictwa znajdują się na stronie www Uniwersytetu Otwartego Uniwersytetu Warszawskiego.

Zajęcia odbywają się w laboratorium Dydaktyki Chemii i są dedykowane uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym uczniowie niewidomi i nieneurotypowi).

Odbywają się one w semestrze letnim.

Ich tematyka i termin ustalane są indywidualnie.

Maksymalna liczebność grupy to 12 osób.

Przed zajęciami odbywa się rozmowa nauczyciela z koordynatorem zajęć w celu ustalenia szczegółów wizyty uczniów na Wydziale Chemii UW.

Zapisy oraz kontakt podane zostaną na przełomie stycznia/lutego.